Głos w Biznesie

Autoprezentacja – jak mówić i jak wyglądać?

Siła pierwszego wrażenia jest ogromna. Wnioski na temat danego człowieka wyciągamy głównie z jego zachowania – często zanim dana osoba zdąży cokolwiek powiedzieć. Jak zatem wyglądać i w jaki sposób mówić, aby już na wstępie zaskarbić sobie sympatię audytorium? W wielu przypadkach mogą pomóc w tym odpowiednio przeprowadzone warsztaty z emisji głosu.

Wygląd i postawa ciała – podstawa komunikacji niewerbalnej

Mówi się, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Stąd też tak istotne jest zwracanie uwagi na to, jak wyglądamy i w jaki sposób się wysławiamy. Już na wstępie uwagę innych zwraca nasza sylwetka oraz gesty. Wyprostowana postawa ciała, pewny chód, naturalna gestykulacja, opierająca się na otwartych dłoniach, cechują osoby świadome swojego ciała i siły przekazu niewerbalnego.

Ubiór – ważny element autoprezentacji

Równie ważnym kryterium oceny człowieka – czy tego chcemy, czy nie – jest jego ubiór. W przypadku mówców działających w środowisku biznesowym lub naukowym dość uniwersalny jest garnitur. Przy takim stroju jest z pewnością zadziała heurystyka reprezentatywności. Oznacza to, że audytorium, widząc osobę tak ubraną, będzie bazować na własnych doświadczeniach i przypisywać jej pewne typowe cechy. W tym konkretnym przypadku garnitur może świadczyć o wysokim statusie społecznym, zaawansowanych kompetencjach i zawodowej specjalizacji.

Sposób mówienia

Ważny jest oczywiście również werbalny sposób komunikacji. Sposób mówienia powinien być spójny nie tylko z treściami, które chcemy przekazać, ale także z wrażeniem, jakie chcemy wywrzeć na odbiorcach. Gdy fizycznej pewności siebie, swobodnym i otwartym gestom towarzyszy naturalny, swobodny, lecz dobrze ustawiony, pewny i zdecydowany, niski i ciepły głos, wówczas audytorium ma poczucie obcowania z osobą kompetentną, przekonaną do tego, co mówi, charyzmatyczną – krótko mówiąc taką – której warto wysłuchać. Przyjemny dla ucha ton głosu, płynny, melodyjny sposób mówienia, umiarkowane, lecz niezbyt jednostajne tempo i wyraźne, logiczne akcentowanie to cechy, które pomogą skupić uwagę większości słuchaczy. Podobnie jak używanie jasnego, zrozumiałego, niezbyt skomplikowanego języka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *