emisja głosu, Głos w Biznesie

Głos w biznesie ma znaczenie

Rozmowy z ważnymi klientami, wystąpienia na konferencjach branżowych i negocjacje z kontrahentami – głos w biznesie ma znaczenie. Jak opanować tremę i zdenerwowanie, aby nie zdradzać negatywnych emocji? Zobacz, w jaki sposób możesz wywierać wrażenie na innych i wyrazić siebie za pomocą głosu.

Znaczenie głosu w biznesie

Głos to ważne narzędzie do wyrażania emocji, przy pomocy którego można zjednywać sobie ludzi. Jego kluczowe aspekty, takie jak barwa czy ton, są bardzo ważne w odbiorze przez rozmówców. Choć niektórym wydaje się, że właściwości głosu są wrodzone i kompletnie niezależne od jego właściciela, logopedzi i trenerzy głosu swoją pracą udowadniają, że jest inaczej. Właściwe brzmienie głosu jest ważne w biznesie, zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet. Kobiety zwykle pracują nad obniżeniem głosu, gdyż nie jest tajemnicą, że niski i spokojny głos o umiarkowanym natężeniu jest kojarzony z kompetencją, pewnością, spokojem. Zbyt wysoki, cichy, „wycofany” głos czy niewłaściwa intonacja to cechy, które mogą natomiast wpływać na wrażenie braku pewności, nieśmiałości lub uległości. Praca nad głosem sprawi, że jego posiadaczka będzie umiejętnie sterować tym, jak odbierają ją inni, a tym samym zyska dodatkowy atut w przekonywaniu do swoich racji.

W jakich sytuacjach trzeba umieć panować nad swoim głosem?

W sytuacji stresu towarzyszącego m.in. wystąpieniom publicznym oddech staje się płytszy i krótszy, co niekorzystnie wpływa na brzmienie głosu i jego odbiór przez słuchaczy. Często też dołącza się też drżenie głosu, niekontrolowane zmiany wysokości głosu, brak możliwości jego wzmocnienia lub, wręcz przeciwnie, zbyt głośne mówienie, które przez słuchaczy może być odbierane jako przytłaczające. Dzięki ćwiczeniom głosu (zwłaszcza oddechu i umiejętności gospodarowania oddechem) można opanować jego drżenie, nauczyć się utrzymywać właściwą barwę i wysokość oraz przekazywać audytorium wyłącznie te emocje, którymi chcemy się podzielić. Niezwykle ważne jest również tempo mówienia. Niektóre osoby w sytuacjach stresowych wpadają w tak zwany słowotok – wyrzucają z siebie wiele słów, nie dopowiadając ich do końca, tracąc płynność wymowy, wyrazistość i zaburzając cały przekaz.

Jeżeli chcesz, aby odbiorcy czerpali przyjemności ze słuchania Ciebie, Twoje tempo mówienia nie powinno być ani zbyt szybkie, ani zbyt wolne. Przed ważną frazą warto też zrobić krótką pauzę, aby istotne słowa miały przestrzeń do pełnego wybrzmienia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *