dykcja, emisja głosu, Głos w Biznesie, płynność mówienia, praca nad głosem

5 czynników, które sprawią, że ludzie będą chcieli nas słuchać.

Niektóry zapominają o tym, że sposób mówienia jest tak samo ważny, a w niektórych sytuacjach może nawet ważniejszy, niż sama jego treść. Co z tego, że osoba dopuszczona do głosu ma do przekazania mądre i istotne fakty, jeśli robi to w sposób nudny, monotonny, a czasem – kompletnie uniemożliwiający zrozumienie wypowiadanych słów?

Poznaj 5 ważnych elementów , które sprawią, że inni będą Cię chętnie i z uwagą słuchać.

Po pierwsze : dobór odpowiedniej wysokości głosu.

Niski głos budzi skojarzenia z pewnością siebie, siłą, władzą, ale również kompetencją i spokojem. Dlatego wiele osób tak chętnie mu ulega. Niskim głosem, świadomy siły perswazji, szef będzie wydawał polecenia swoim podwładnym. Także lektorzy, szkoleniowcy, nauczyciele akademiccy i artyści estradowi chętnie stosują niskie rejestry w celu wywołania u odbiorców odpowiednich wrażeń i odczuć.

Wysokość głosu jest cechą zależną od budowy krtani, jej wielkości, długości i masy fałdów głosowych. Moje doświadczenie pokazuje jednak, że wiele osób posługuje się głosem zdecydowanie zbyt wysokim w stosunku do budowy swojego aparatu mowy, czyli mówi poza średnicą własnego głosu. Gdy zaczynają mówić zgodnie z zasadami prawidłowej emisji głosu (czyli dobrze operują oddechem, tworza głos bez napięć i swobodnie wzmacniają go w rezonatorach swojego ciała), ze zdziwieniem, ale również z wielką satysfakcją odkrywają, że brzmią zdecydowanie niżej i pewniej.

Po drugie: barwa głosu

Barwa głosu, podobnie jak jego wysokość, zależy w dużej mierze od budowy narządu głosu. Jednak z powodzeniem można pracować nad poprawieniem swojej barwy głosu. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom nasz głos może stać się bardziej nośny, głębszy, cieplejszy, pełniejszy i bardziej dźwięczny. A przyjemne dla ucha brzmienie jest podstawowym czynnikiem, który decyduje o tym, czy słuchacze w ogóle poświęcą nam uwagę. Dzięki panowaniu nad barwą głosu możemy też lepiej dopasować ton głosu do przekazywanych treści, co z kolei powoduje większą spójność i moc przekazu.

Po trzecie: melodia głosu

Zdecydowanie przyjemniej słucha się głosów, które brzmią melodyjnie. Swobodny, melodyjny głos umożliwia ładną intonację i akcentowanie, czyli wpływa na to, że nie będziemy brzmieć monotonnie tylko interesująco i energicznie. Dzięki właściwej melodii głosu możesz wzmocnić swój przekaz.

Po czwarte: tempo mówienia

Tempo, w jakim mówisz, ma ogromny wpływ na to, jak jesteś postrzegany. Podstawowa rada jest taka, by mówić w tempie, za którym słuchaczom łatwo nadążyć – nie za szybko, nie za wolno. Nie zawsze jednak musisz trzymać się jednego tempa mówienia – możesz od czasu do czasu zastosować zmianę, na przykład wtedy, gdy chcesz podkreślić najistotniejsze fragmenty swojej wypowiedzi. Pamiętaj jednak, że zbyt wolne tempo szybko nuży słuchaczy, a zbyt szybkie z kolei ich męczy – powoduje, że słowa zlewają się, a przekaz staje się niezrozumiały. Warsztaty z emisji głosu Warszawa dostarczają cennych lekcji i praktycznych porad dotyczących tego, jak mówić, aby inni chcieli słuchać.

Po piąte: natężenie głosu

Zawsze warto dobrać natężenie głosu do sytuacji, w której jesteśmy i osób, do których przemawiamy. Zbyt głośne brzmienie przytłacza, może być kojarzone ze zdenerwowaniem, irytacją, chęcią dominacji, a w najlepszym przypadku z nadmierną ekscytacją. Zbyt cichy głos z kolei bywa równie męczący dla słuchaczy, bo zmusza ich do bardzo dużej koncentracji, by usłyszeć i zrozumieć wypowiedź. Takie wytężanie słuchu i uwagi przecież bardzo męczy. W dodatku zbyt cichy mówca może zostać odebrany jako osoba nieśmiała, niepewna tego, co mówi i wycofana. A na takim wrażeniu nikomu chyba nie zależy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *